Orientación al mercado, innovación y capacidades competitivas, determinantes del Desempeño de las PYMEs del estado de Aguascalientes / Market orientation, innovation and competitive capabilities, determinants of the performance of SMEs in the state of Aguascalientes

  • Elena Patricia Mojica Carrillo Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • María del Carmen Martínez Serna Universidad Autónoma de Aguascalientes
Palabras clave: orientación al mercado, innovación, capacidades competitivas, desempeño, Pymes.

Resumen

Las empresas pequeñas y medianas (Pymes) requieren mejorar sus niveles de desempeño y sus expectativas de supervivencia, sin embargo, por lo general carecen de estrategias y mecanismos pertinentes para ello en el contexto mexicano. La teoría de recursos y capacidades enfatiza la necesidad de que las empresas desarrollen fortalezas para tener mayores posibilidades de éxito competitivo, entre las que destacan por su importancia las capacidades humanas, comerciales, directivas, asociativas, de innovación y financieras, que además de ser cruciales para competir, son transferibles a diversos mercados. Con este trabajo se pretende profundizar en el conocimiento de estrategias y orientaciones empresariales que permitan a las Pymes fortalecerse. Al respecto, se han definido factores como la orientación al mercado y la innovación, detonantes de los buenos resultados empresariales y a la vez factores clave para el aprendizaje y la generación de conocimiento al interior de las organizaciones.  Las empresas más orientadas al mercado desarrollan maneras para captar información de sus consumidores, la comparten con eficiencia entre sus colaboradores y la emplean para responder más acertadamente a las necesidades de sus mercados; asimismo, las empresas más innovadoras implementan constantemente cambios en sus productos, en sus procesos operativos, en su mercadotecnia y en sus sistemas de gestión, lo cual les permite aventajar a sus competidores. Con base en estas reflexiones se fijó como objetivo de la investigación analizar la influencia de la orientación al mercado y la innovación en las capacidades competitivas y en el desempeño de las Pymes, para lo cual se formularon seis hipótesis integradas en un modelo teórico que orientó la investigación.  La información empírica se recopiló a través de la aplicación de un cuestionario a una muestra de 200 propietarios y/o directivos de Pymes ubicadas en el Estado de Aguascalientes. El análisis de los datos se realizó mediante los software SPSS 19.0 y EQS 6.1., empleando para ello la técnica de modelaje de ecuaciones estructurales. Como resultado se aporta evidencia de una influencia directa y positiva de la orientación al mercado y de la innovación en las capacidades competitivas, y de las capacidades competitivas en el desempeño, mientras que, tanto la orientación al mercado como la innovación presentan una influencia indirecta en el desempeño que puede explicarse a partir de su contribución a la formación de mayores capacidades al interior de las empresas. Lo anterior implica la conveniencia de que las Pymes implementen estrategias específicas para desarrollar habilidades comerciales, directivas, asociativas, humanas, financieras y de innovación, estimulando prácticas para recopilar información relevante de sus mercados, distribuirla en todos los niveles organizacionales y para responder con mayor eficiencia a sus consumidores ofertando productos/servicios y sistemas de atención innovadores. Para el futuro se propone la medición del modelo en otros contextos a fin de realizar estudios comparativos.

Citas

Akman, G., Yilmaz, C., (2008). “Innovative Capability, Innovation Strategy and Market Orientation�, International Journal of Innovation Management, vol. 12, no. 1, pp. 69-111.

Amit, R., and Schoemaker, P. J. (1993), “Strategic Assets and Organizational Rent,� StrategicManagement Journal, pp. 33-46.

Anderson, J., Gerbing, D., (1987), “An Approach for Confirmatory Measurement and Structural Equation Modeling of Organizational Properties,� Management Science, 33 (April), p.p. 525–41.

Appiah-Adu, K., y Singh, S., (1998), “Customer Orientation and Performance: A Study of S.M.E.s�, Management Decision, vol. 36, núm. 6, p.p. 385-394.

Aragón, A., García, V., Cordón, E., (2005), “Leadership and Organizational Learning`s Role on Innovation and Performance: Lessons From Spain�, Industrial Marketing Management, 36, p.p. 349-359.

Armario, J., Ruiz , D., Armario, E., (2008). “Market Orientation and

Internationalization in Small and Médium Sized Enterprises�, Journal of Small Business Management, 46 (4), pp. 485-511.

Atuahene-Gima, K., (1996), “Market Orientation and Innovation�, Journal of Business Research, vol. 35, p.p. 93-103.

Atuahene-Gima, K., y Ko, A., (2001) “An Empirical Investigation of the Effect of Market Orientation and Entrepreneurship Orientation Alignment on Product Innovation�, Organization Science, vol. 12, No. 1, January-february, p.p. 54-74.

Bagozzi, R. P. y Yi, Y. (1988), “On the Evaluation of Structural Equation Models�, Journal of the Academy of Marketing Science 16(1), p.p. 74-94.

Baker, W., y Sinkula, J., (1999), “Learning Orientation, Market Orientation and Innovation: Integrating and Extending Models of Organizational Performance�, Journal of Market Focused Management, vol. 4, p.p. 295-308.

Barney, J. B. (1986), “Strategic Factor Markets: Expectation, Luck, and Business Strategy,� Management Science, num. 32, vol. 10, pp. 1231-1241.

Barney,J., (1991),�The Resource-Based Model of the Firm: Origins, Implications and Prospects�, Journal of Management, vol. 17, num., 1, p.p. 99-120.

Bentler, P., (2005), EQS 6 structural equations program manual, Encino, CA: Multivariate Software (www.mvsoft.com).

Bhaskaran, S., (2006), “Incremental Innovation and Business Performance: Small and Medium Size Food Enterprises in a Concentrated Industry Environment� , Journal of Small Business Management, 44(1), p.p. 64-80.

Blesa, A., Ripollés, M., (2005), “Relación entre la Orientación al Mercado y la Orientación Emprendedora, su influencia en el Rendimiento de la Empresa�, Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, vol. 14, núm. 3 (2005), p.p. 165-180.

Blesa, A., Ripollés, M., (2008), “The influence of marketing capabilities on economic international performance�, International Marketing Review, vol 25, no. 6, p.p. 651673.

Blesa, A., Ripollés, M., Monferrer, D., (2008). “La Orientación al Mercado como Determinante en la Internacionalización de las Nuevas Empresas�, Instituto Valenciano de Investigaciones Económicas, S.A., pp. 2-39.

Bocigas, O., Fernández del Hoyo, A., (2009), “Relación entre el Grado de Orientación al Mercado y el �mbito Geográfico Empresarial: El Caso de la Empresa Española del Siglo XX�, Universidad Pontificia de Madrid, pp. 1-22.

Bollen, K.,(1989). “Structural Equations with Latent Variables�, 1a. ed., New York: John Wiley & Sons.

Borch, O., Huse, M., Senneseth, K., (1999), “Resource Configuration, Competitive Strategies, and Corporate Entrepreneurship, an empirical examination of small firms�, Entrepreneurship, Theory and Practice, Fall 1999, p.p. 49-70.

Brouthers, L., Nakos, G., Hadjimarcou, J., Brouthers,K.,(2009), “Key Factors for Successful Export Performance for Small Firms�, Journal of International Marketing, vol. 17, num. 3, p.p. 21-38.

Cadogan, J., Diamantopoulos, A., (1995), “Narver and Slater, Kohli and Jaworsky and the Market Orientation Construct: Integration and Internationalization�, Journal of Strategic Marketing, 3, p.p. 41-60.

Camisón, C. y Villar López, A., (2010), “Effect of SMEs´International Experience on

Foreign Intensity and Economic Performance: The Mediating Role of Internationally Exploitable Assets and Competitive Strategy�, Journal of Small Business Management, abril, 48 (2), p.p. 116-151.

Chatzipanagiotou, K., Vassilikopoylou, A., Simokos, G., (2008), “An Empirical Investigation of the Relationship between Market Orientation and MrklS effectiveness in Upscale Hotels in Greece�, Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing, vol. 16, 4, p.p. 285-297.

Cozzarin, B., (2004), “Innovation Quality and Manufacturing Firms´ Performance in Canada�, Economics of Innovation and New Tecnology�, num. 13, p.p. 199-216.

Desphandé, R., Farley, J. y Webster, F., (1993), “Corporate Culture, Customer Orientation and Innovativeness in Japanese Firms�, Journal of Marketing, num. 57, pp. 23-27.

Dhanaraj, Ch. Y Beamish, P., (2003), “ A Resource-Based Approach to the Study of Export Performance�, Journal of Small Business Management, 41(3), p.p. 242261.

Droge, C., Calantone, R., y N., Harmancioglu, ( 2008), “New Product Succes: Is

It Really Controllable by Managers in Highly Turbulent Enviroments?�, The Journal of Product Innovation Management, no. 25, p.p. 272-286.

Evanschitzky, H., (2007), "Market Orientation of Service Networks: Direct and Indirect Effects on Sustained Competitive Advantage", Journal of Strategic Marketing", num. 15, p.p. 349-368.

Feeny, S., y Rogers, M., (2003), “Innovation and Performance: Benchmarking Australian Firms�, The Australian Economic Rewiew, vol. 36, no. 3, p.p. 253-264.

Flavian, C., Lozano, F., (2007), “Influencias Ambientales en la Relación Orientación al Mercado-Resultados del Profesorado de Marketing en la

Universidad Española�, Cuadernos de Economía y Dirección de Empresa, num. 32, p.p. 49-80.

Fonfría, A., (2010), “Innovación Tecnológica e Internacionalización: Un Análisis Causal, Universidad Complutense de Madrid, núm. 4, p.p. 30-50.

Fong, Robles, De la O., Ramírez y cols., (2007), “La PYME en México, Situación Actual y Retos Estratégicos�, Universidad de Guadalajara, Centro Universitario de Ciencias Económicas y Administrativas, 1ª edición, Guadalajara, México.

Fornell, C. y Larcker, D., (1981), “Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error: algebra and statistics�, Journal of Marketing Research, vol. 18 No. 3, pp. 382-8.

Fosfuri, A., y Tribó, J., (2008), “Exploring the Antecedents of Potential Absorptive Capacity and its Impacto on Innovation Performance�, Omega,The International Journal of Management Science, 36, p.p. 173-187.

Frishammar, J. y Ake-Hörte, S., (2007), “The Role of Market Orientation and Entrepreneurial Orientation for New Product Development Performance in Manufacturing Firms�, Technology Analysis and Strategic Management, vol. 19, num. 6, p.p. 765-788.

García, D., Martínez, M. y Maldonado, G., et. al. (2009), “Innovación y Cultura

Empresarial de las MIPYME�, Universidad Autónoma de Aguascalientes y Universidad Politécnica de Cartagena, 1ª edición, Aguascalientes, México.

Gatingnon, H., y Xuereb, J., (1997), “Strategic Orientation of the Firm and New Product Performance�, Journal of Marketing Research, vol. 34, núm. 1, p.p. 77-90.

González-Benito, O., González-Benito, J., Muñoz-Gallego, P., (2008), "Papel de la Orientación Emprendedora y la Orientación al Mercado en el Éxito de las Empresas", Documentos de Trabajo de la Fundación de las Cajas de Ahorros, num. 406, p.p. 1-27.

Grant, R., (1996), “Prospecting in Dinamically-Competitive Enviroments: Organizational Capability as Knowledge Integration�, Organization Science, vol. 7, núm. 4, p.p. 375-387.

Grinstein, A., (2008). “The Effect of Market Orientation and its Components on Innovation Consequences: a Meta Analysis�, Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 36, pag. 166-173.

Hair, J., Anderson, R., Totham, R. y Black, W., (1995), “Multivariate Data Analysis�, Fourth Edition, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey.

Heunks, F. (1998) ‘Innovation, creativity and success’, Small Business Economics, Vol. 10, pp.263–272.

Houthoofd, N., (2009), “Business Definition and Performance Implications: Te

Case of The Belgian Construction Sector�, Construction Management and Economics, july, 27, p.p. 639-652.

Hsiung Lee, Ch., Yan Huang, S., Barnes, B. y Kao, L., (2010), “ Business Performance and Customer Relationship Management: The Effect of IT, Organizational Contingency and Business Process of Taiwanese Manufacturers�, Total Quality Management, vol. 21, no. 1, enero, p.p. 43-65.

Huerta,P., Navas, J. y Almodóvar, P., (2004), “La Diversificación desde la Teoría de Recursos y Capacidades�, 90 Cuadernos de Estudios Empresariales, núm. 14, p.p. 87-104.

Hughes, A., (2001), “Innovation and Business Performance, Small Entrepreneurial Firms in the U.K. and the E.U.�, New Economy, p.p. 157-163.

Hurley, R., y Hult, G., (1998), “Innovation, Market Orientation and Organizational Learning: An Integration and Empirical Examination�, Journal of Marketing, vol. 62, núm. 3, p.p. 42-54.

Jaworski B.J., y Kohli, A.K., (1993). “Market Orientation: Antecedents and Consequences�. Journal of Marketing, 57, 53-70.

Jia-Jeng, Hou,(2008), “Toward a Research Model of Market Orientation and Dynamic Capabilities�, Social Behavior and Personality, 36(9), pp. 1251-1258.

Jiménez-Zarco, A., Martínez-Ruiz, M., González-Benito, O., (2008), “Implicaciones de la Orientación Proactiva hacia el Mercado, la Cooperación y el Uso de las TIC en los Procesos de Innovación de Productos y Servicios�, Universia Business Review, cuarto trimestre 2008, p.p. 54- 67.

Klomp, L. y Van Lewuwen, G., (2001), “Linking Innovation and Firm Performance:

A New Approach�, International Journal of tha Economics of Business, vol. 8, no. 3, p.p. 343-364.

Kohli, A, y Jaworski B., (1990). Market Orientation: The Construct, Research Propositions, and Managerial Implications. Journal of Marketing, 54, 1-18.

Kotler, P., Amstrong, G., (2008). “Fundamentos de Marketing�, Pearson Education, 8a edición, México.

Lado, N. y Mydeu-Olivares, A., (2001), “Exploring Between Market Orientation and Innovation in the European and US Insurance Markets�, International Marketing Review, vol.18, num. 2, p.p. 130- 144.

Lamb, Ch., Hair, C. y Mc. Daniel, C., (2011), “Marketing�, Thompson Editores, CENGAGE Learning, 11ª edición, México.

Laursen, K., y Salter, A., (2006), “Open for Innovation: The Role of Openness in Explaining Innovation Performance amog U.K. Manufacturing Firms�, Strategic Management Journal, 27, p.p. 131-150.

Liyun, Q., Keyi, W., Xiaoshu, W., Fangfang, Z, (2008), “Research on the Relationship among Market orientation, Customer Relationship Management, Customer Knowledge Management and Business Performance�, Management Science and Engineering, vol. 2, no. 1, p.p. 31-37.

Manzano, A. y Zamora, S., (2009), “Sistema de Ecuaciones Estructurales, Una Herramienta de Investigación�, Cuadernos Técnicos, CENEVAL, Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior, A.C., cuaderno 4.

Maydeu-Olivares y Lado, A., (2003), “Market Orientation and Business Economic Performance: A Mediated Model�, International Journal of Service Industry Management, 14 (3), pp. 284-309

Narver, J., Slater, S. y MacLachlan, D., (2004), “Responsive and Proactive Market Orientation and New-Product Success�, Journal of Product Innovation Management, vol. 21, núm. 5, p.p. 334-347.

Narver, J., y Slater, S., (1990). “The Effect of Market Orientation on Business Profitability�, Journal of Marketing, vol. 54, pp. 20-35.

Noble,C., Sinha, R. Y Kumar, A., (2002), “Market Orientation and Alternative Strategic Orientations: A Longitudinal Assessment of Performance Implications�, Journal fo Marketing, vol. 66, núm. 4, p.p. 25-39.

Nunnally, J.C. and Bernstein, I.H. (1994), “Psychometric Theory�, 3rd ed., McGraw-Hill, New York, NY.

OCDE, “Manual de Oslo�, (2006).

Oldenboom, N. y Abratt, R., (2000), “Success and Failure Factors in Developing New Banking and Insurance Services in South Africa�, International Journal of Bank Marketing, Vol. 18, núm. 5, p.p. 233-245.

Pelham, A., (1993), “Mediating Influences on the Relationship Between Market Orientation on Business Profitability�, tesis doctoral, The Pennsylvania State University.

Porter, M., (1996), “The Five Forces that Shape Industry Competition�, www.harvardbusinessonline.hbsp.harvard.edu, fecha de consulta: 29 de agosto de 2008.

Quinn, R., Cameron, K., (1983), “Organizational Life Cycles and Shifting Criteria of Effectiveness: Some Preliminary Evidence�, Management Science, vol. 29, no. 1, enero, p.p. 33-51.

Quinn, R., Rohrbaugh, J., (1981), “Acompeting values approach to organizational effectiveness�, Public Productivity Review, vol. 5 , pp.122-140.

Quinn, R., Rohrbaugh, J., (1983), “A Spatial model of Efectiveness Criteria: Towards a Competing Values Aproach to Organizatinal Analysis�, Management Science, vol. 29, no. 3, marzo, p.p. 363-377.

Ramírez, M., (2004), “La Importancia de los Recursos Intangibles en la Internacionalización de la Empresa�, Universia Business Review- Actualidad Económica, tercer trimestre, p.p. 62-69.

Ray, G., Barney, J. y Muhanna, W., (2004), “Capabilities, business processes and competitive advantage: choosing the dependent variable in empirical test of resource-based view�, Strategic Management Journal, Vol. 25, p.p. 23-37.

Renko, M., Carsrud, A., Brannback, M., (2009). “The Effect of a Market Orientation, Entrepreneurial Orientation and Tecnological Capability on Innovativeness�, Journal of Small Bussiness Management, 47(3) pp. 331-369.

Rumelt, R. P. (1984), “Towards a Strategic Theory of the Firm,� in Competitive Strategic Management, R. B. Lamb (Ed.), Prentice-Hall, Engelwood Cliffs, NJ, pp. 566-570.

Schnarch, A., (2009). “Desarrollo de Nuevos Productos y Empresas�, Mc. GrawHill, 5ª edición, Bogotá, Colombia.

Shapiro, Benson P. (1988), “What the Hell is ‘Market Oriented ?� Harvard Business Review, Vol. 66 (November-December), p.p. 119-125.

Slater, S., y Narver, J., (1994). “Market Orientation, Customer Value and Superior

Performance�, http://findarticles.com/p/articles/es/mi_ml038/is_n2_v37/ai_15419777 Fecha de consulta: 05/03/2009.

Slater, S., y Olson, E., (2000), “Strategy Type and Performance: The Influence of Sales Force Management�, Strategic Management Journal, no. 21, p.p. 813-829.

Stanton, W., Etzel, M., Walker, B., (2004), “Fundamentos de Marketing�, Mc. Graw-Hill, México, D.F.

Van Auken, H., Madrid-Guijarro, A., García-Pérez-de-Lema, D. (2008) “Innovation and Performance in Spanish Manufacturing SMEs�, International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, vol. 8, num. 1, p.p. 36-56.

Varela, J., Del Río, M., (2009), “Orientación al Mercado, Rendimiento Empresarial y Resultado Exportador�, Mediterráneo Económico, num. 11, pp. 79-112.

Verhees, F., y Meulenberg, M., (2004), “ Market Orientation, Innovativeness, Product Innovation and Performance in Small Firms�, Journal of Small Business Management, vol. 42, núm. 2 p.p. 134-154.

Verhoef, P., Leeflang, P., (2009). “Understanding the Marketing Departament´s Influence Within the Firm�, Journal of Marketing, American Maketing Association, vol. pag. 14-37.

Wernerfelt, B. (1984), “A Resource-Based View of the Firm,� Strategic Management Journal, núm. 5, vol., 2, pp. 171-180.

Yoguel, G., y López, M., (2000), “Sistemas de Innovación y Desarrollo de la Capacidad Innovativa de las Firmas: Las Evidencias del Cuasi Distrito Industrial de Rafaela�, Redes, agosto, vol. 7, núm. 15, p.p. 45-94.

Publicado
2017-08-22
Sección
Artículos Científicos